Alle berichten

Basisscholen in actie voor samen spelen

Gewoon mee kunnen doen met andere kinderen. Vriendjes maken door spelen met leeftijdgenootjes in de buurt. Dát is wat ieder kind wil. Voor de meeste kinderen is dit heel gewoon, maar voor veel kinderen met een handicap is dit nog steeds hun grootste droom. 

High fives

Daarom komt Stichting het Gehandicapte Kind in actie met het project ‘In Actie voor Samen Spelen’. Het project word afgetrapt met een inspirerende gastles door Glenn Nugteren. Er worden gelijk verbindingen gelegd tussen kinderen met en zonder beperking van de Koning Willem-Alexanderschool en speciaal onderwijs de Koningin Julianaschool in Culemborg. Glenn: “De sfeer werd zo leuk dat we uiteindelijk allemaal high-fives aan het uitdelen waren!” 

De wens

Gedurende schooljaar 2024-2025 brengt Stichting het Gehandicapte Kind maar liefst 500 kinderen, met en zonder handicap, op 12 plekken in Nederland regelmatig met elkaar in contact. En dat contact is een belangrijke basis voor gelijkwaardigheid, volgens Glenn Nugteren. Glenn, bekend van onder andere de televisieprogramma’s ‘Cappies Awards’ en ‘Everbody Dance Now’, ging tijdens zijn gastles dieper in op het belang van mee kunnen doen. “Mijn wens is dat we uiteindelijk in een wereld leven waar iedereen elkaar als gelijk behandeld, dat elke activiteit, sport, vervoersmiddel en locatie toegankelijk is voor iedereen en dat iedereen dezelfde kansen krijgt op het gebied van werk en school. Ongeacht wie je bent, waar je vandaan komt en hoe je er uitziet. Dat mogen geen redenen zijn om buitengesloten te worden van de maatschappij,” aldus Glenn. 

Eenzaamheid is de grootste handicap 

Naast de gastles, komen de kinderen ook daadwerkelijk samen in actie. Samen doen ze onderzoek naar de toegankelijkheid van een speeltuin. Vervolgens zetten ze samen hun verbeterpunten op papier, die worden aangeboden aan de lokale politiek. Ze sluiten het schooljaar af met een Samenspeeldag. Het doel van dit inclusieve project is om eenzaamheid onder kinderen met een handicap te bestrijden. 

Leren om samen te spelen

Maar leren om samen te spelen alleen is niet voldoende, aldus projectleider Denise van der Schaft: “Het blijft noodzakelijk dat er óók meer samenspeelplekken komen en we onze kennis over samen spelen vergroten. Alleen dan kunnen we onze droom waarmaken: dat elk kind samen kan spelen met leeftijdgenootjes uit de buurt.” 

Volg ons online