Alle berichten

Speeltuinbendetest in Culemborg

Culemborg, 15 oktober 2024 – In het kader van de “In Actie voor Samen Spelen”-reeks, gefinancierd door Stichting Universitas, hebben leerlingen van basisschool Koning Willem Alexanderschool en de Koningin Julianaschool (speciaal onderwijs) het schoolplein van de Koning Willem Alexanderschool getest. Het doel: ontdekken hoe het plein toegankelijker kan worden gemaakt voor álle kinderen.

Tijdens de test ontdekten de kinderen dat sommige speeltoestellen niet voor iedereen toegankelijk zijn. “Als je vrienden je helpen, kun je overal komen,” concludeerden de leerlingen, maar de realiteit bleek soms anders. De schommel bleek kapot, en het klimrek en de modderberg waren niet bereikbaar voor kinderen in een rolstoel. Ook de gladde loopbalk werd door veel kinderen als lastig ervaren, zelfs zonder zichtbeperkingen. Osman Huseyn, een leerling in een rolstoel van de Koning Willem Alexanderschool, deelde waardevolle tips op basis van zijn eigen ervaringen.

Ondanks de beperkingen bedachten de kinderen creatieve oplossingen. “Als je ergens niet kunt komen, dan verzin je samen iets anders leuks,” gaf een vriend van Osman aan. Toch vonden de kinderen het plein wel wat saai en vonden ze dat het wat kleurrijker kon.

Gelukkig is er naast de school een Samenspeelplek: Speeleiland Culemborg. Deze inclusieve speelplek, mede ontworpen door leerlingen van de Koning Willem Alexanderschool, biedt verschillende speeltoestellen die wel toegankelijk zijn, zoals een rolstoeldraaimolen, een rolstoelschommel en wilgentunnels. Hoewel niet alles toegankelijk is, konden de kinderen hier samen spelen in een zonovergoten omgeving, verstoppertje spelen en kikkers vangen. Een echt avontuur voor iedereen!

Na de speeltuinoefening lunchten de kinderen samen, waarbij Tim (gefingeerde naam), die normaal snel overprikkeld raakt, koos voor de drukke groep. Hij verraste de klas door te vertellen dat hij jarig was, waarna alle aanwezige kinderen hem toezongen.

Volg ons online