Kinderen testen de toegankelijkheid van het schoolplein van basisschool De Werkschuit
ZWOLLE, 14 oktober 2024 – Een groep van ruim 60 kinderen van De Twijn (speciaal onderwijs) en De Werkschuit (regulier onderwijs) testten op een heerlijk frisse herfstochtend het geweldige schoolplein van basisschool De Werkschuit. Deze school heeft een jaloersmakend schoolplein met kippen, groentetuin en een grote speelplek. Een supermooie plek om samen te spelen. Maar kan dat eigenlijk wel echt? Want hoe toegankelijk is die groene omgeving voor kinderen van bijvoorbeeld De Twijn, waarvan een aantal in een rolstoel rijdt?
Kinderen van beide basisscholen gingen op onderzoek uit. Ze kwamen al snel tot de conclusie dat niet alles kan: het beklimmen van het betonnen schip dat een prominente plaats heeft op het schoolplein, kan natuurlijk niet in een rolstoel. Ook het prachtige houten klimrek is niet goed bereikbaar, doordat deze midden in een zandbak staat. De kinderen besloten om spelletjes buiten de zandbak of aan de rand te doen, om zo toch samen te kunnen spelen. Gelukkig biedt het schoolplein daar genoeg ruimte voor.
Ook is er een goed bereikbaar sportveld. En dus wordt er samen gevoetbald, met rolstoel en al. Een van de leerlingen zonder beperking probeert te voetballen met rolstoel. Zijn conclusie: “Het is veel moelijker, want je kunt veel minder makkelijk kracht zetten tegen de bal!”
Samen spelen kan altijd
Naast heel veel lol, kwamen de kinderen met concrete tips om dit prachtige schoolplein nog toegankelijker te maken. Maar de belangrijkste conclusie was toch wel: of iets nu toegankelijk is of niet, samen spelen moet je gewoon doen. Want het kan altijd. Zo vonden twee meiden (een van De Werkschuit en een van De Twijn) een manier om tóch met de rolstoel bij een waterspel te kunnen komen. Samen waren ze ontzettend trots op hun oplossing en er ontstond een nieuwe vriendschap. Ook bij de lunch waren de dames nog onafscheidelijk.