Alle berichten

Basisscholen in Amsterdam komen in actie voor samen spelen

In het schooljaar 2024-2025 zijn meer dan 500 kinderen van 24 scholen – zowel regulier als speciaal onderwijs – met elkaar in contact gebracht via het project ‘In Actie voor Samen Spelen’ van Stichting het Gehandicapte Kind. Doel van het project: een inclusieve speelcultuur bevorderen waarin ieder kind kan meedoen.

Twaalf scholen voor speciaal onderwijs werden gekoppeld aan een reguliere basisschool in de buurt. Samen ontdekten leerlingen hoe je in de praktijk écht samen kunt spelen. De start van het project bestond uit een interactieve gastles waarin kinderen leerden praten over verschillen, vooroordelen en samenspelen. Daarna volgde de Speeltuinbendetest: een onderzoek naar de toegankelijkheid van de lokale speeltuin. Tot slot organiseerden de kinderen zelf een feestelijke Samenspeeldag als afsluiting van het traject.

Ook in Amsterdam werd de Samenspeeldag gevierd, met leerlingen van basisschool Henricus (regulier onderwijs) en Visio Onderwijs (speciaal onderwijs voor slechtziende en blinde leerlingen). Tweede Kamerlid Daan de Kort opende op 11 september de dag en woonde het programma bij.

“Dit project leert kinderen dat er altijd een manier is om samen te spelen én dat het belangrijk is om niemand over te slaan. Ook in de politiek moeten we meer aandacht hebben voor een inclusieve speelcultuur. Ik neem de ervaringen en conclusies van dit project dus dankbaar mee. Dankzij dit soort initiatieven, is de volgende generatie straks een stuk inclusiever.”

Dat de aanpak werkt, blijkt uit wat er buiten het project gebeurt. Op het schoolplein in Amsterdam is het hek tussen beide scholen regelmatig open als er voldoende begeleiding is. Leerlingen van Henricus en Visio zoeken elkaar nu ook zelfstandig op tijdens de pauzes.

Tijdens de Samenspeeldag zagen we kinderen die elkaar helpen met spellen, samen lachen en nieuwe vriendschappen opbouwen.

Volg ons online